Πρεμιέρα στις Πανελλήνεις 2021 με εξεταζόμενο μάθημα τη νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση για τους υποψήφιους των ΓΕΛ.
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 2ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΣωρεύουμε δυνάμεις ενάντια στα μελλοντικά ερείπια. Επιμένουμε στην ανάσα της προσμονής, νιώθουμεήδη τον αέρα της απαντοχής**να καίει τα χείλη μας. Άλλωστε, τι άλλο μπορούμε να κάνουμε; * εκκόλαψη: (μτφ) η πλήρης διαμόρφωση και εμφάνιση υπό την επίδραση ορισμένου περιβάλλοντος **απαντοχή: το να περιμένει κανείς να συμβεί κάτι, η ελπίδα, η προσδοκία ευνοϊκής εξέλιξηςΔιασκευή από τον ημερήσιο Τύπο (21–03–2021)ΚΕΙΜΕΝΟ2Τι περιμένουν τελικά από τις σπουδές τους, ποιες οι σκέψεις, οι επιθυμίες, τα όνειρα και οι απόψεις τελειοφοίτων; «Όταν με ρωτούν με τι θέλω να ασχοληθώ, δεν έχω ποτέ κάποιο συγκεκριμένο επάγγελμα στο μυαλό μου. Θέλω μιαδουλειά δημιουργική, ένα εργασιακό περιβάλλον που θα μου επιτρέπει να εξελίσσομαι ως άνθρωπος, να ταξιδεύω, να διευρύνω τους ορίζοντές μου, να υπερασπίζομαι τα δικαιώματα όλων των πλασμάτων και να βάλω και εγώτο λιθαράκι μου στη δόμηση μιας κοινωνίας ισότητας» λέει η Τάνια από το 1οΓενικό Λύκειο Χανίων. «Από τη μια πλευρά θα ήθελα να αφήσω τη ζωή μου να με οδηγήσει και από την άλλη,ζώντας σε μια χώρα χωρίς σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση, τίποτα δεν είναιβέβαιο. Θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να ασχοληθώ πραγματικά με την έρευνα και να ταξιδέψω στο εξωτερικό, όχι για μόνιμη εγκατάσταση. Θα ήθελα να προσφέρω μέσα από το επάγγελμά μου στην κοινωνία, να ξεπληρώσω όλα αυτά που μου πρόσφερε η Ελλάδα, όσο πληγωμένη και αν είναι, και οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν και με δίδαξαν» επισημαίνει η Αντωνία.Όσο για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, λέει ο Σπύρος«πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής πορείας, και μάλιστα θα πρέπει να εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα από το Γυμνάσιο. Όσον αφορά την κοινωνία, το πρόβλημα που παρουσιάζεται λόγω του ελλιπούςεπαγγελματικού προσανατολισμού είναι η προτίμηση δημοφιλών επαγγελμάτων και η αδιαφορία προς τα υπόλοιπα. Οι περισσότεροι μαθητές ακολουθούν την πεπατημένη, μεαποτέλεσμα τον κορεσμό ορισμένων επαγγελμάτων και την αύξηση της ανεργίας». Ενώ η Αλεξάνδρα συνεχίζει λέγοντας ότι «ως τελειόφοιτοι, βλέποντας την αδυναμία ένταξης στην ελληνική αγορά εργασίας, νιώθουμε εγκλωβισμένοι σε μια χώρα επαγγελματικά υπανάπτυκτη,καθώς τα ποσοστά ανεργίας αυξάνονται και η ανάγκη για επιβίωση υπερβαίνει την ικανοποίηση προσδοκιών και ονείρων. Η αγορά εργασίας σε μεγάλο ποσοστό δεν προσφέρει επαγγελματική ανέλιξη, καταπιέζει τις ανεξάρτητες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας, πολλοί νέοι καταλήγουν να συμβιβάζονται με μη επιθυμητές θέσεις εργασίας ή να καταφεύγουν σε άλλες χώρες με περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες».Διασκευή από τον ημερήσιο Τύπο (24–05–2021)
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 3ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΚΕΙΜΕΝΟ3Στον Σείριο*Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιάποτέ δε βάλαν έγνοια στην καρδιάδεν είδανε πολέμους και θανάτουςκαι πάνω απ’ τη γαλάζια τους ποδιάφοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους.Τις νύχτες που κοιτάν τον ουρανόέν’ άστρο σα φτερό θαλασσινόπαράξενα παιδεύει το μυαλό τουςτους φαίνεται καράβι μακρινόκαι πάνε και ρωτάν τον δάσκαλό τους. Αυτή, τους λέει, παιδιά μου είναι η γη,του σύμπαντος αρρώστια και πληγή:εκεί τραγούδια λένε, γράφουν στίχους, κι ακούραστοι του ονείρου κυνηγοίκεντάνε με συνθήματα τους τοίχους.Στον Σείριο δακρύσαν τα παιδιάκαι βάλαν από εκείνη τη βραδιάμιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά. * Σείριος: το όνομα ενός φωτεινού αστεριούΝίκος Γκάτσος, Κείμενα της νεώτερης λογοτεχνίας (και απόψεις για την ποίηση), Γ. Σπανόςκ.ά, 1987Θέμα ΑΑ1.Να αποδώσετε περιληπτικάτο περιεχόμενο της δεύτερης παραγράφου του Κειμένου 2 «Όσο για τον επαγγελματικό προσανατολισμό…με περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες»(60–70 λέξεις).Μονάδες 15
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 4ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΘέμα ΒΒ1.Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τοΚείμενο1, τις παρακάτω περιόδους λόγου,γράφοντας στο τετράδιό σας,δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο,τη λέξη Σωστόή Λάθος:α.Προτού αμφισβητηθεί η έννοια της προόδου,οι άνθρωποι έβλεπαν με αισιοδοξία το μέλλον.β.Κατά την τελευταία κρίση,κλονίστηκε η πίστη στο παρόν.γ.Σύμφωνα με την έρευνα, το 47% δήλωσε ότι στο μέλλον θα μειωθεί η ανεξέλεγκτη παραπληροφόρηση.δ.Δενεπαληθεύτηκαν ποτέ ιστορικά τα πολύ απαισιόδοξα ή τα πολύ αισιόδοξα σενάριαγια την πορεία του ανθρώπου.ε.Το παρόν δενμας επιτρέπειπλέοννα οραματιστούμε το μέλλον.Μονάδες 10Β2.α. Να γράψετε δύο τίτλους που να αποδίδουν το περιεχόμενο του Κειμένου 2, έναν με κυριολεκτική κι έναν με μεταφορική χρήση της γλώσσας(μονάδες 8).β.Τι επιδιώκεται με τη χρήση στατιστικών στοιχείων στο Κείμενο 1(μονάδες 3)και τι με την εκτεταμένη χρήση μαρτυριών στο Κείμενο 2(μονάδες 4);Μονάδες 15Β3.Πρόθεση τηςσυντάκτριας του Κειμένου 1,στην τελευταία παράγραφο«Όμως το παρόν… μπορούμε να κάνουμε;»,είναι να ευαισθητοποιήσει τους/τιςαναγνώστες/αναγνώστριες.Να αναφέρετε τρεις(3)διαφορετικές γλωσσικές επιλογέςμε τις οποίες επιτυγχάνει τον στόχο της,παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία (μονάδες 6),και να εξηγήσετε τη λειτουργία τηςκαθεμιάς από αυτέςστο κείμενο(μονάδες 9).Μονάδες 15Θέμα ΓΓ1.Γιατί,κατά τη γνώμη σας,«Στον Σείριο δακρύσαν τα παιδιάκαι βάλαν από εκείνη τη βραδιάμιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά.»; Να απαντήσετε,αξιοποιώντας τρεις (3) διαφορετικούς κειμενικούς δείκτεςτου ποιήματος. Θα ήσαστεικανοποιημένοι/εςή δυσαρεστημένοι/ες,αν ζούσατε,όπως τα παιδιά στον Σείριο και γιατί;(150–200 λέξεις)Μονάδες 15
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΤΕΛΟΣ 5ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣ
Θέμα ΔΔ1.Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350–40 0λέξεις), στην ίδια ιστοσελίδα,στα παρακάτω ερωτήματα:α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην παράγραφο2 του Κειμένου 1; β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; Μονάδες 30ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)1.Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω–πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω–πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.2.Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων,αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση.Κατά την αποχώρησή σας,να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.3.Να απαντήσετε στο τετράδιό σαςσε όλα τα θέματα μόνομε μπλε ή μόνομε μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.4.Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.5.Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.6.Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ