Αρχική Eπικαιρότητα Πανελλήνιες 2021 – Νεοελληνική Γλώσσα: Αυτό είναι το θέμα που έπεσε στην...

Πανελλήνιες 2021 – Νεοελληνική Γλώσσα: Αυτό είναι το θέμα που έπεσε στην Έκθεση

Πρεμιέρα στις Πανελλήνεις 2021 με εξεταζόμενο μάθημα τη νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση για τους υποψήφιους των ΓΕΛ.

ΤΕΛΟΣ 1ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣΕΞΕΤΑΣΕΙΣΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΔΕΥΤΕΡΑ14ΙΟΥΝΙΟΥ 2021ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ(5)
ΚΕΙΜΕΝΟ1Το αύριο δεν είναι πια αδιαπέραστο πέπλο
Πριν από την κατάρρευση τηςιδέας της προόδου, το αύριο ήταν πάντα φωτεινό, ανακουφιστικά καλύτερο από το παρόν, μια εποχή πρωτόγνωρων επιτευγμάτων και θαυμάτων.Η κατάρρευση των μεγάλων αφηγήσεων για το μέλλον, οι ολοκληρωτισμοί του 20ούαιώνα και η ανάδυση σοβαρών παγκόσμιων απειλών ύψωσαν μαύρο τείχος στο αύριο, δίνοντας θέση μόνο στα ατομικά οράματα, συρρίκνωσαν όλες τις προσδοκίες στο τώρα. Όμως,η τελευταία κρίση κατάφερε ένα απροσδόκητο πλήγμα στο παρόν και στη λατρεία του, θυμίζοντας ότι το μέλλον νοηματοδοτεί κάθε μας πράξη,η απαλοιφή του σημαίνει και απαλοιφή όλης της παρελθούσας ανθρώπινης εμπειρίας. Σε έρευνα του PewResearchCenter, περίπου χίλιοι ειδικοί, πρωτοπόροι στην έρευνα και στην καινοτομία, ηγετικές φυσιογνωμίες στην πολιτική και στην οικονομία, ακτιβιστές, σκιαγράφησαν την κανονικότητα του 2025, συμφωνώντας ότι θα είναι περισσότερο τεχνολογική.Το 47% δήλωσε ότι η ζωή θα είναι χειρότερηγια τους περισσότερους ανθρώπους. Δίνοντας στο μέλλον το βάρος της σημερινής πραγματικότητας, προέβλεψαν ότι θα έχουν αυξηθεί οι κοινωνικές και φυλετικές ανισότητες, η μαζική επιτήρηση για λόγους ασφαλείας, οι ανελευθερίες, ο αυταρχισμός, αλλά και το ψηφιακό έγκλημα, η ανεξέλεγκτη παραπληροφόρηση, η ψηφιακή προπαγάνδα, η κοινωνική πόλωση, η ρητορική μίσους, οι διενέξεις κρατών. Θα έχει περιοριστεί η δυνατότητα ορθολογικής συζήτησης και χάραξης πολιτικής βάσει τεκμηρίων. Θα έχουν χαθεί θέσεις εργασίας λόγω αυτοματισμού, και μαζί μέρος της ψυχικής υγείας και της κοινωνικής συνοχής. Το 39% δήλωσε, αντιθέτως, πως το 2025 η ζωή θα είναι καλύτερη για τους περισσότερους ανθρώπους, πιο εύκολη σε έναν τηλεκόσμο με νέαόπλακατά αναδυόμενων απειλών, με έξυπνες πόλεις, έξυπνες υπηρεσίες, ασφαλέστερα συστήματα, που θα αναδιατάξουν τα πρότυπα και τους χώρους εργασίας, θα βελτιώσουν την υγειονομική περίθαλψη, την κοινωνική συμβίωση, την οικογενειακή ζωή, θα εξασφαλίσουν καθαρότερο περιβάλλον και υψηλότερη ποιότητα ζωής.Οι κρίσεις ενισχύουν την ενσυναίσθηση εμπρός στα κοινά δεινά, τη θετική κοινωνική απόκριση, είπαν. Ο φόβος γίνεται ένα ανθρώπινο αντανακλαστικό,ακίνδυνο για την εξάσκηση των πράξεων.Πάντως, όπως αφηγείται η Ιστορία, δεν επιβεβαιώθηκαν ούτε οι μεγάλοι φόβοι ούτε οι υψηλές προσδοκίες που έτρεφαν οι άνθρωποι ανάτους αιώνες. Προβλέψεις που αναστάτωναν γενιέςδεν επαληθεύτηκαν ποτέ. Όμως το παρόν δεν μας αποτρέπει πια να φανταστούμε το μέλλον, το αντίστροφο. Το αύριο, από αδιαπέραστο πέπλο, γίνεται και πάλι πεδίο εκκόλαψης*προσδοκιών.

ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 2ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΣωρεύουμε δυνάμεις ενάντια στα μελλοντικά ερείπια. Επιμένουμε στην ανάσα της προσμονής, νιώθουμεήδη τον αέρα της απαντοχής**να καίει τα χείλη μας. Άλλωστε, τι άλλο μπορούμε να κάνουμε; * εκκόλαψη: (μτφ) η πλήρης διαμόρφωση και εμφάνιση υπό την επίδραση ορισμένου περιβάλλοντος **απαντοχή: το να περιμένει κανείς να συμβεί κάτι, η ελπίδα, η προσδοκία ευνοϊκής εξέλιξηςΔιασκευή από τον ημερήσιο Τύπο (21032021)ΚΕΙΜΕΝΟ2Τι περιμένουν τελικά από τις σπουδές τους, ποιες οι σκέψεις, οι επιθυμίες, τα όνειρα και οι απόψεις τελειοφοίτων; «Όταν με ρωτούν με τι θέλω να ασχοληθώ, δεν έχω ποτέ κάποιο συγκεκριμένο επάγγελμα στο μυαλό μου. Θέλω μιαδουλειά δημιουργική, ένα εργασιακό περιβάλλον που θα μου επιτρέπει να εξελίσσομαι ως άνθρωπος, να ταξιδεύω, να διευρύνω τους ορίζοντές μου, να υπερασπίζομαι τα δικαιώματα όλων των πλασμάτων και να βάλω και εγώτο λιθαράκι μου στη δόμηση μιας κοινωνίας ισότητας» λέει η Τάνια από το 1οΓενικό Λύκειο Χανίων. «Από τη μια πλευρά θα ήθελα να αφήσω τη ζωή μου να με οδηγήσει και από την άλλη,ζώντας σε μια χώρα χωρίς σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση, τίποτα δεν είναιβέβαιο. Θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να ασχοληθώ πραγματικά με την έρευνα και να ταξιδέψω στο εξωτερικό, όχι για μόνιμη εγκατάσταση. Θα ήθελα να προσφέρω μέσα από το επάγγελμά μου στην κοινωνία, να ξεπληρώσω όλα αυτά που μου πρόσφερε η Ελλάδα, όσο πληγωμένη και αν είναι, και οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν και με δίδαξαν» επισημαίνει η Αντωνία.Όσο για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, λέει ο Σπύρος«πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής πορείας, και μάλιστα θα πρέπει να εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα από το Γυμνάσιο. Όσον αφορά την κοινωνία, το πρόβλημα που παρουσιάζεται λόγω του ελλιπούςεπαγγελματικού προσανατολισμού είναι η προτίμηση δημοφιλών επαγγελμάτων και η αδιαφορία προς τα υπόλοιπα. Οι περισσότεροι μαθητές ακολουθούν την πεπατημένη, μεαποτέλεσμα τον κορεσμό ορισμένων επαγγελμάτων και την αύξηση της ανεργίας». Ενώ η Αλεξάνδρα συνεχίζει λέγοντας ότι «ως τελειόφοιτοι, βλέποντας την αδυναμία ένταξης στην ελληνική αγορά εργασίας, νιώθουμε εγκλωβισμένοι σε μια χώρα επαγγελματικά υπανάπτυκτη,καθώς τα ποσοστά ανεργίας αυξάνονται και η ανάγκη για επιβίωση υπερβαίνει την ικανοποίηση προσδοκιών και ονείρων. Η αγορά εργασίας σε μεγάλο ποσοστό δεν προσφέρει επαγγελματική ανέλιξη, καταπιέζει τις ανεξάρτητες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας, πολλοί νέοι καταλήγουν να συμβιβάζονται με μη επιθυμητές θέσεις εργασίας ή να καταφεύγουν σε άλλες χώρες με περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες».Διασκευή από τον ημερήσιο Τύπο (24052021)

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 3ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΚΕΙΜΕΝΟ3Στον Σείριο*Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιάποτέ δε βάλαν έγνοια στην καρδιάδεν είδανε πολέμους και θανάτουςκαι πάνω απ’ τη γαλάζια τους ποδιάφοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους.Τις νύχτες που κοιτάν τον ουρανόέν’ άστρο σα φτερό θαλασσινόπαράξενα παιδεύει το μυαλό τουςτους φαίνεται καράβι μακρινόκαι πάνε και ρωτάν τον δάσκαλό τους. Αυτή, τους λέει, παιδιά μου είναι η γη,του σύμπαντος αρρώστια και πληγή:εκεί τραγούδια λένε, γράφουν στίχους, κι ακούραστοι του ονείρου κυνηγοίκεντάνε με συνθήματα τους τοίχους.Στον Σείριο δακρύσαν τα παιδιάκαι βάλαν από εκείνη τη βραδιάμιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά. * Σείριος: το όνομα ενός φωτεινού αστεριούΝίκος Γκάτσος, Κείμενα της νεώτερης λογοτεχνίας (και απόψεις για την ποίηση), Γ. Σπανόςκ.ά, 1987Θέμα ΑΑ1.Να αποδώσετε περιληπτικάτο περιεχόμενο της δεύτερης παραγράφου του Κειμένου 2 «Όσο για τον επαγγελματικό προσανατολισμόμε περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες»(6070 λέξεις).Μονάδες 15

ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 4ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣΘέμα ΒΒ1.Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τοΚείμενο1, τις παρακάτω περιόδους λόγου,γράφοντας στο τετράδιό σας,δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο,τη λέξη Σωστόή Λάθος:α.Προτού αμφισβητηθεί η έννοια της προόδου,οι άνθρωποι έβλεπαν με αισιοδοξία το μέλλον.β.Κατά την τελευταία κρίση,κλονίστηκε η πίστη στο παρόν.γ.Σύμφωνα με την έρευνα, το 47% δήλωσε ότι στο μέλλον θα μειωθεί η ανεξέλεγκτη παραπληροφόρηση.δ.Δενεπαληθεύτηκαν ποτέ ιστορικά τα πολύ απαισιόδοξα ή τα πολύ αισιόδοξα σενάριαγια την πορεία του ανθρώπου.ε.Το παρόν δενμας επιτρέπειπλέοννα οραματιστούμε το μέλλον.Μονάδες 10Β2.α. Να γράψετε δύο τίτλους που να αποδίδουν το περιεχόμενο του Κειμένου 2, έναν με κυριολεκτική κι έναν με μεταφορική χρήση της γλώσσας(μονάδες 8).β.Τι επιδιώκεται με τη χρήση στατιστικών στοιχείων στο Κείμενο 1(μονάδες 3)και τι με την εκτεταμένη χρήση μαρτυριών στο Κείμενο 2(μονάδες 4);Μονάδες 15Β3.Πρόθεση τηςσυντάκτριας του Κειμένου 1,στην τελευταία παράγραφο«Όμως το παρόν… μπορούμε να κάνουμε;»,είναι να ευαισθητοποιήσει τους/τιςαναγνώστες/αναγνώστριες.Να αναφέρετε τρεις(3)διαφορετικές γλωσσικές επιλογέςμε τις οποίες επιτυγχάνει τον στόχο της,παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία (μονάδες 6),και να εξηγήσετε τη λειτουργία τηςκαθεμιάς από αυτέςστο κείμενο(μονάδες 9).Μονάδες 15Θέμα ΓΓ1.Γιατί,κατά τη γνώμη σας,«Στον Σείριο δακρύσαν τα παιδιάκαι βάλαν από εκείνη τη βραδιάμιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά.»; Να απαντήσετε,αξιοποιώντας τρεις (3) διαφορετικούς κειμενικούς δείκτεςτου ποιήματος. Θα ήσαστεικανοποιημένοι/εςή δυσαρεστημένοι/ες,αν ζούσατε,όπως τα παιδιά στον Σείριο και γιατί;(150200 λέξεις)Μονάδες 15

ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΤΕΛΟΣ 5ΗΣΑΠΟ 5ΣΕΛΙΔΕΣ

Θέμα  ΔΔ1.Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (35040 0λέξεις), στην ίδια ιστοσελίδα,στα παρακάτω ερωτήματα:α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην παράγραφο2 του Κειμένου 1; β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; Μονάδες 30ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)1.Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνωπάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνωπάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.2.Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων,αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση.Κατά την αποχώρησή σας,να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.3.Να απαντήσετε στο τετράδιό σαςσε όλα τα θέματα μόνομε μπλε ή μόνομε μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.4.Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.5.Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.6.Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ