Αρχική Eπικαιρότητα Στη μέγγενη του πληθωρισμού οι καταναλωτές – Μπαράζ ανατιμήσεων και μείωση της...

Στη μέγγενη του πληθωρισμού οι καταναλωτές – Μπαράζ ανατιμήσεων και μείωση της κατανάλωσης

Στη «δίνη» της ακρίβειας βρίσκονται οι καταναλωτές που βλέπουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό να τινάζεται στον αέρα καθώς οι αυξήσεις πλέον αφορούν σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών στις οποίες κατευθύνονται οι μηνιαίες τους δαπάνες.

Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η οποία ανακοίνωσε πληθωρισμό-ρεκόρ 28ετίας 10,2% για τον Απρίλιο, προκύπτει άλλωστε, ότι με τη συνολική επιπλέον επιβάρυνση που δέχονται οι καταναλωτές λόγω των αυξήσεων, το διαθέσιμο εισόδημά τους επαρκεί ίσα ίσα για τις βασικές τους ανάγκες. Σε αρκετές περιπτώσεις ούτε καν αυτές, καθώς οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα, ενέργεια και καύσιμα συμπαρασύρουν τα πάντα και μοιάζει αδύνατο να καλυφθούν.

Διψήφιες ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής

Οι αυξήσεις σε είδη διατροφής τα οποία δεν λείπουν από το καθημερινό τραπέζι φτάνουν πλέον το διψήφιο ποσοστό. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ είναι αποκαλυπτικά και χτυπούν «καμπανάκια»: στα έλαια – λίπη αύξηση 22%, στα κρέατα 14,1%, στα λαχανικά 13,8%, σε γαλακτοκομικά και αυγά 11,7%, σε ψωμί – δημητριακά 10%. Συνολικά δε, η κατηγορία διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, κατέγραψε αύξηση 10,9%.

Τα μηνύματα και για τους προσεχείς μήνες δεν είναι αισιόδοξα καθώς τα τιμολόγια που φεύγουν από τους προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ είναι διαρκώς αυξημένα, με τις τιμές να αλλάζουν ακόμη και ανά εβδομάδα.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν χαρακτηριστικά πως πλέον πως δεν υπάρχει σχεδόν καμία επιχείρηση στον κλάδο των τροφίμων που να μην έχει έχει προχωρήσει σε ανατιμήσεις αδυνατώντας να απορροφήσει περαιτέρω το αυξημένο κόστος ενέργειας, πρώτων υλών καθώς και των μεταφορικών. Εξηγούν άλλωστε πως σε αντίθετη περίπτωση, θα υπήρχε ακόμη ακόμη και ζήτημα βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.

Σε τιμές ρεκόρ η βενζίνη

Ακόμη ένα μεγάλο πλήγμα για τον οικογενειακό προϋπολογισμό είναι η τιμή των καυσίμων, με την βενζίνη πλέον να είναι ακριβότερη από ποτέ, παραμένοντας σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Η ανατίμηση στην ομάδα καύσιμα και λιπαντικά για τον Απρίλιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑ, διαμορφώθηκε στο 29%.

Πανελλαδικά η μέση τιμή της αμόλυβδης, βάσει των τελευταίων στοιχείων από το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης φτάνει το 2,191 ευρώ το λίτρο. Στην Αττική διαμορφώνεται στα 2,167 ευρώ το λίτρο ενώ ακόμη πιο αυξημένες είναι οι τιμές στην περιφέρεια και τα νησιά ξεπερνώντας τα 2,20 ακόμη και τα 2,30 ευρώ το λίτρο.

Σημειώνεται πως ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, πραγματοποίησε την Παρασκευή τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους της αγοράς υγρών καυσίμων επισημαίνοντας μετά το τέλος της, πως οι επιχειρήσεις τον «διαβεβαίωσαν ότι λαμβάνουν κάθε δυνατό μέτρο για τη συγκράτηση των τιμών των καυσίμων έναντι των ισχυρών πιέσεων που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες». Νωρίτερα, ο υπουργός σε συνέντευξή του, είχε προαναγγείλει πως από την άλλη βδομάδα θα ανακοινωθεί μία σειρά προστίμων σε πρατήρια καυσίμων, προσθέτοντας πως οι έλεγχοι για φαινόμενα κερδοσκοπίας συνεχίζονται εντατικά.

Περιορίζουν τις αγορές στο σούπερ μάρκετ, μειώνουν τις μετακινήσεις οι καταναλωτές

Στις επιπλέον επιβαρύνσεις θα πρέπει φυσικά να συνυπολογιστεί και εκείνη του κόστους ενέργειας. Καθώς σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η τιμή στο φυσικό αέριο εκτοξεύτηκε σε ετήσια βάση κατά 122,6% και ο ηλεκτρισμός κατά 88,8%.

Κατά συνέπεια και βάσει των παραπάνω, οι καταναλωτές αναγκάζονται πλέον να προσαρμόζουν τις καταναλωτικές και αγοραστικές τους συνήθειες σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που έχουν αντιμετωπίσουν. Ήδη τα πρώτα σημάδια αλλαγών είναι εμφανή, τόσο στις αγορές στα σούπερ μάρκετ όσο και στα πρατήρια καυσίμων.

Ενδεικτικά είναι όσα ανέφερε ο επικεφαλής της Μetro ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης ο οποίος εξέφρασε την εκτίμηση ότι για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ο Απρίλιος έκλεισε με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 7%-8%. Υπενθυμίζεται ότι ο Απρίλιος περιλάμβανε και το Πάσχα, που γενικά θεωρείται μία πολύ καλή περίοδος για τα σούπερ μάρκετ.

Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές κατά τις αγορές τους στο σούπερ μάρκετ, δείχνουν όλο και μεγαλύτερη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντί των επώνυμων, με το μερίδιο τους να αγγίζει πλέον το 14%. Επίσης 8 στους 10 καταναλωτές, κυνηγούν τις προσφορές και εκπτώσεις στα προϊόντα που ψωνίζουν, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Περιορισμό της κατανάλωσης δείχνουν όμως και οι πωλήσεις των πρατηρίων υγρών καυσίμων, καθώς όπως είχε επισημάνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης στο CNN Greece, το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου καταγράφηκε μία πτώση της τάξεως του 20%.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι προβλέψεις στο μέτωπο της ακρίβειας τουλάχιστον για το επόμενο δίμηνο δεν είναι ενθαρρυντικές, καθώς εκτιμάται πως η πορεία των τιμών θα παραμένει ανοδική το προσεχές διάστημα. Κάτι που σημαίνει πως η πίεση στην τσέπη του καταναλωτή μέχρι και το καλοκαίρι αναμένεται να συνεχιστεί.