Εκρηκτική αύξηση παρουσιάζουν οι αεροπορικοί ναύλοι, πολύ πάνω από τα επίπεδα του πληθωρισμού, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την αναζωπύρωση της ταξιδιωτικής ζήτησης μετά τη δύσκολη εποχή της πανδημίας.
Στοιχεία της εξειδικευμένης εταιρεία αναλύσεων Cirium, δείχνουν πως η μέση τιμή για τα αεροπορικά εισιτήρια σε πάνω από 600 από τις πιο δημοφιλείς διαδρομές διεθνώς παρουσίασε αύξηση κατά 27,4% σε ετήσια βάση το Φεβρουάριο (που είναι ο πιο πρόσφατος μήνας διαθέσιμων στοιχείων). Η αύξηση δε, αυτή σηματοδότησε τον 15ο συνεχόμενο μήνα με διψήφιο ποσοστό ανόδου.
Πρόκειται για άνοδο σε υπερδιπλάσιο επίπεδο σε σχέση με τα επίπεδα πληθωρισμού σε μεγάλες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη.
Ενδεικτικά η μέση τιμή οικονομικής θέσης για μια υπερατλαντική πτήση από το Λονδίνο (Χίθροου) προς τη Νέα Υόρκη (JFK) το Φεβρουάριο κινήθηκε στα 434 δολάρια, παρουσιάζοντας έτσι μια αύξηση κατά 23% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ήτοι πριν την πανδημία.
Η αντίστοιχη μέση τιμή για πτήσεις από τη Νέα Υόρκη προς τη Σινγκαπούρη παρουσίασε αύξηση κατά 45% και από το Ντουμπάι προς τη Φρανκφούρτη άνοδο κατά 51%.
Καλύπτουν τις ζημιές της πανδημίας
Σημαντικό τμήμα των ανατιμήσεων αποδίδεται, κατά τους ισχυρισμούς τους, στην ενίσχυση των τιμών των καυσίμων (παρά το γεγονός ότι η τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει αισθητά φέτος) και στη διόγκωση των λειτουργικών δαπανών λόγω της αύξησης των μισθών (οι εργαζόμενοι λόγω της ακρίβειας απαίτησαν και, τις περισσότερες φορές, διασφάλισαν αυξήσεις). Και ειδικά για τις αμερικάνικες αεροπορικές επιπλέον επιβαρρυντικός παράγοντας αποτελεί και το ισχυρό δολάριο.
Επίσης, αρκετές εταιρείες επαναφέρουν με αργό ρυθμό σε πλήρη λειτουργία όλα τα δρομολόγια τους, κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού, με αποτέλεσμα η ζήτηση να ξεπερνά την προσφορά. Όμως, είναι σαφές ότι οι περισσότερες εταιρείες απλά προσπαθούν να… ρεφάρουν από τη ζημιά της πανδημίας συμβάλλοντας έτσι και στο λεγόμενο διογκούμενο φαινόμενο του «greedflation» (ο πληθωρισμός της απληστίας).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, ο κλάδος ήταν από τους μεγάλους χαμένους της πανδημίας με συσσωρευμένες ζημιές που κυμάνθηκαν στα 200 δισ. δολάρια.
Υψηλή ζήτηση
Εξάλλου, η εκρηκτική αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων δεν εμπόδισε τα αεροσκάφη να γεμίσουν. Η προθυμία των καταναλωτών να ταξιδέψουν, ακόμη και με τις τιμές αυτές, επιβεβαιώνει τη δυναμική ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια μέσα στην τελευταία χρονιά. Γεγονός βέβαια που αποτυπώνεται στην αντίστοιχη ανάκαμψη των οικονομικών επιδόσεων των εταιρειών του κλάδου.
Ήδη μέσα στο 2022 υπολογίζεται ότι τα κέρδη των δέκα κυριότερων αεροπορικών εταιρειών διεθνώς εκτινάχθηκαν στα 6,3 δισ. δολάρια, μετά τις ζημιές ύψους 40 δισ. δολαρίων τα δύο προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της FactSet.
Η εικόνα δε, αυτή συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο με τις προοπτικές να είναι από τώρα θετικές και για τους επόμενους μήνες και δη, την κρίσιμη καλοκαιρινή περιόδο.
Η American Airlines ανακοίνωσε αυξημένα έσοδα κατά 37%, σε επίπεδα ρεκόρ, με κέρδη 10 εκατ. δολαρίων όταν το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ζημιές ύψους 1,64 δισ. δολαρίων.
H γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο τρίμηνο εδώ και τρία χρόνια στα 791 εκατ. ευρώ, οδηγώντας τον περιχαρή CEO της, Κάρστεν Σπορ, να δηλώσει χαρακτηριστικά πως «η Lufthansa επέστρεψε!». Μάλιστα, η εταιρεία αναθεώρησε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της για το σύνολο της χρονιάς και δη, την καλοκαιρινή περίοδο, παρά το γεγονός ότι παραδέχτηκε ότι θα… δυσκολευτεί να ανταποκριθεί στην ισχυρή ζήτηση!
H IAG, μητρική της British Airways, ανακοίνωσε κέρδη ύψους 7,9 εκατ. στερλίνων, τα υψηλότερα από το 2019, ενώ αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για το σύνολο της χρονιάς. Το ίδιο και η Air France-KLM που δήλωσε πως αποπλήρωσε στο γαλλικό κράτος όλη τη χρηματική βοήθεια που είχε λάβει κατά την πανδημία και δήλωσε αισιόδοξη για ένα… εκρηκτικό εμπορικά καλοκαίρι με πληρότητες άνω του 95%.