Αρχική Eπικαιρότητα Ξανά στις ράγες τρένα και Προαστιακός από Τετάρτη – Αντιδρούν οι σιδηροδρομικοί

Ξανά στις ράγες τρένα και Προαστιακός από Τετάρτη – Αντιδρούν οι σιδηροδρομικοί

 

Την Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023 επανεκκινεί η κυκλοφορία συρμών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, ύστερα από τρεις εβδομάδες διακοπής εξαιτίας της πολύνεκρης σύγκρουσης στα Τέμπη.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό της κυβέρνησης, η επανεκκίνηση προβλέπεται να γίνει σταδιακά, σε πέντε φάσεις ανά πενθήμερο. Ωστόσο, η επάνοδος των τρένων σε κατάσταση λειτουργίας δεν προμηνύεται ομαλή, καθώς τουλάχιστον δύο φορείς προβάλλουν σοβαρές ενστάσεις για τις προϋποθέσεις της επανεκκίνησης.

Την Παρασκευή 17 Μαρτίου προηγήθηκε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία εξέδωσε ανακοίνωση πλήρη καταγγελιών για το σύστημα εκπαίδευσης νέων σταθμαρχών από τον ΟΣΕ. Κατόπιν, την Τρίτη 21/3 η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΑΠΕ) δημοσίευσε ανοιχτή επιστολή προς τον μοναδικό και αποκλειστικό πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών σε επιβάτες και εμπορεύματα ανά την Ελλάδα, την εταιρεία Hellenic Train.

Στην επιστολή του το ΔΣ της ΠΑΠΕ αναφέρει συγκεκριμένα, επικίνδυνα σημεία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «πιστεύουμε ότι χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία».

Εκτός απροόπτου, λοιπόν και εφόσον εφαρμοστεί το σχέδιο σταδιακής επιστροφής των τρένων στην κανονικότητα, για αύριο Τετάρτη 22/3/2023 επανέρχονται τα εξής δρομολόγια:

Προαστιακός: Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο

Προαστιακός: Κάντζα – Λιόσια

Προαστιακός: Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα

Θεσσαλονίκη – Φλώρινα

Θεσσαλονίκη – Δράμα

Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη

Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο

Κάτω Αχαΐα – Πάτρα

Πάτρα – Ρίο

Διακοφτό – Καλάβρυτα

Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο

Βόλος – Μηλιές

Εμπορευματικοί συρμοί από Θεσσαλονίκη προς συνοριακούς σταθμούς Ειδωμένης και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)

και Θριάσιο – Θεσσαλονίκη(1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)

Η επόμενη φάση επανεκκίνησης έχει οριστεί για τις 27 Μαρτίου. Το Intercity Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα αρχίσει να επαναλειτουργεί την 1η Απριλίου 2023.

Ενάντιοι οι σιδηροδρομικοί

Σύμφωνα με την επιστολή της προς τη διοίκηση της Hellenic Train, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης επισημαίνει τα εξής: «Η σιδηροδρομική τραγωδία της 28/02/2023 έχει συγκλονίσει την Ελληνική Κοινωνία. 57 άνθρωποι, 11 εξ αυτών εργαζόμενοι επί των αμαξοστοιχιών έχασαν την ζωή τους σε ένα αδιανόητο δυστύχημα.

Το Σωματείο μας είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (Φωτοσήματα – Τηλεδιοίκηση – ETCS).

Δυστυχώς οι επισημάνσεις και οι προειδοποιήσεις μας, ανεξήγητα, είτε υποβαθμίστηκαν είτε δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη. Από την 1/3/2023 έχει ανασταλεί η κυκλοφορία των τρένων στην Ελληνική Επικράτεια, ενώ ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις 22 Μαρτίου 2023.

Το Σωματείο μας συμμετείχε σε μια συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία, ενώ συνάντηση υπήρξε και με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Τερεζάκη Π. την Παρασκευή 17 Μαρτίου. Μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του Σωματείου μας, θέτουμε υπόψιν σας τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν σε συγκεκριμένα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να επανεκκινήσουν και σε αυτά, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια.

Επισημαίνουμε ότι πιστεύουμε ότι χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία.

1. Για την γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα) λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργηση τους ). Άρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.

2. Γραμμή Πλατύ – Φλώρινα. Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Έδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Έλεγχος της υποδομής στο χμ σημείο 142.000 εως 152.00 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ, λόγω κατολισθήσεων.

3. Γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη. Χορήγηση πιστοποιητικά καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής .

4. Άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση από σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας) όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (πχ Ορφανά – ΣΣ Λάρισας- Ευαγγελισμός).

5. Προαστιακός Πειραιάς – Κιάτο. Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση από σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).

6. Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη. Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας. (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας)

7. Λάρισα – Βόλος. Λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.

8. Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Hellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.

9. Άμεση λειτουργία του GSMR εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.

Εκτός αυτών, ο ΟΣΕ οφείλει να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς εντός 10 ημερών για τον σχεδιασμό του για την εκπόνηση σχεδίου εκ-χόρτωση των γραμμών σε όλη την σιδηροδρομική υποδομή.

Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ζητάμε την καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής ΚΑΙ από την Hellenic Train καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Τέλος σας ενημερώνουμε ότι ο κ. Τερεζάκης στην συνάντηση του με το Σωματείο μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR».

Ο πόλεμος ΡΑΣ-ΟΣΕ

Η επικείμενη, βαθμιδωτή επιστροφή των σιδηροδρόμων σε κατάσταση κανονικής λειτουργίας από αύριο 22/3 φαίνεται πως δρομολογείται στη σκιά μιας έντονης αντιπαράθεσης ανάμεσα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον ΟΣΕ. Η ανακοίνωση της ΡΑΣ την Παρασκευή 17 Μαρτίου σχετικά με την εκπαίδευση των σταθμαρχών, εκ των πραγμάτων αντιτάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια για την επιστροφή στην κανονικότητα. Και, εύλογα, ανακύπτουν ερωτηματικά για το κατά πόσον είναι δυνατόν να διευθετηθούν τα ζητήματα που θίγει η ΡΑΣ, ικανοποιώντας κατ’ αρχάς την πιεστική ανάγκη για την ταχύτερη δυνατή επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Ταυτόχρονα όμως ζητούμενο είναι και το να υπάρξει λύση των προβλημάτων ουσίας -αν και εφ’ όσον αυτά ισχύουν όπως τα αποτυπώνει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, συσχετίζοντας την ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών με το υπάρχον σύστημα εκπαίδευσης των υποψηφίων σταθμαρχών.

Πολύ σχηματικά, η ΡΑΣ στρέφεται κατά του ΟΣΕ, καταλογίζοντας αδιαφορία για την εξασφάλιση προγράμματος κατάρτισης, ελέγχου επάρκειας προσόντων του προσωπικού, «συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάστασή τους». Μάλιστα, η ΡΑΣ απειλεί τον ΟΣΕ ευθέως με την επιβολή προστίμου, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την εντολή να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στο πρόγραμμα κατάρτισης το οποίο παρακολούθησε ο, προφυλακισμένος και κατηγορούμενος ως υπαίτιος για την τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου, Βασίλης Σαμαράς.

Συγκεκριμένα, η ΡΑΣ υπογραμμίζει ότι, ως εκ του θεσμικού της ρόλου, «υποχρεώνει τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία ‘Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία’ και τον διακριτικό τίτλο ‘ΟΣΕ ΑΕ’ να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στην ‘Βασική Εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας (Σταθμάρχες)’ με κωδ. 22075 και 22076.

» [σσ: Η ΡΑΣ] Απειλεί τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία ‘Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία’ και τον διακριτικό τίτλο ‘ΟΣΕ ΑΕ’ με την επιβολή προστίμου ποσού εκατό χιλιάδων ευρώ (100.000€) για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με το διατακτικό της παρούσας».

Μετά από την παρέμβαση της ΡΑΣ, η οποία δημιουργεί τεράστιο ζήτημα με πολλαπλές λειτουργικές παρενέργειες, ο ΟΣΕ ανταπέδωσε τα πυρά, αποκρούοντας τις βασικές αιτιάσεις της ΡΑΣ, ενώ επιφυλάσσεται να επανέλθει με αναλυτική ανασκευή όλων των κατηγοριών. Στην ανακοίνωσή του, η διοίκηση του ΟΣΕ καταλήγει με την παρατήρηση ότι «καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών». Πιθανότατα, ένα σίριαλ αντεγκλήσεων μεταξύ δημοσίων φορέων έχει μόλις αρχίσει.

Η θέση της κυβέρνησης

Όπως διαβεβαιώνει ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης στον οποίον έχει ανατεθεί η πολιτική διοίκηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μετά από την παραίτηση του Κώστα Αχ. Καραμανλή, η επιστροφή των τρένων θα συνοδεύεται απαραιτήτως από παράλληλα μέτρα, ειδικά για την αναβάθμιση και την ενίσχυση της ασφάλειας. Ενδεικτικά, καθίσταται υποχρεωτική η παρουσία δύο σταθμαρχών ανά βάρδια στους σταθμούς που θα ανοίξουν κανονικά (5 θα λειτουργούν μόνο για αποβίβαση και επιβίβαση), δύο μηχανοδηγών ανά προαστιακή αμαξοστοιχία συν έναν συνοδό, περιορισμός της ταχύτητας σε τμήματα του δικτύου όπου δεν υπάρχει σηματοδότηση, ενδελεχής επιθεώρηση του δικτύου κ.λπ. Ειδικά οι συρμοί Intercity Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα επανδρώνονται με τρεις συνοδούς (αντί των δύο, όπως προηγουμένως).

Γενικότερα, το κυβερνητικό σχέδιο αναλύεται σε μέτρα άμεσης και μακροπρόθεσμης εφαρμογής, αμφότερα με κοινό, πρωτεύον κριτήριο, την ασφάλεια. Στα μέτρα που έχουν αποφασιστεί περιλαμβάνονται η εγκατάσταση καταγραφικού συστήματος στις αμαξοστοιχίες για τις επικοινωνίες μεταξύ μηχανοδηγών και υπαλλήλων ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας, τηλεδιοικητές κ.λπ.) και συμπλήρωση των κενών με πρόσληψη προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων.

Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα εκσυγχρονιστούν με δραστική αναβάθμιση των υποδομών, μεταξύ των οποίων προέχει η ολοκλήρωση των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ενδοσυνεννόησης, ανάταξης και συντήρησης σηράγγων κ.α