Αρχική Ν. Λακωνίας Διαρκής εγρήγορση για τις απάτες στη Λακωνία

Διαρκής εγρήγορση για τις απάτες στη Λακωνία

Σε «γόρδιο δεσμό» εξελίσσεται για Αρχές και πολίτες η αντιμετώπιση του φαινομένου των ηλεκτρονικών και άλλων μορφών απατών, με τους επιτήδειους να σκαρφίζονται διαρκώς νέα τεχνάσματα για να παραπλανήσουν τα υποψήφια θύματά τους, κατορθώνοντας ορισμένες φορές να επιτύχουν τους ύπουλους και μοχθηρούς σκοπούς τους. Γενικότερα, οι δολοπλόκοι επικεντρώνονται κυρίως σε νέους τρόπους, ώστε να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες, αποσπώντας τους προσωπικά στοιχεία λογαριασμών (pin, κωδικοί πρόσβασης, κλπ),  καθώς και σε απάτες αναφορικά με επενδυτικά προϊόντα που εξασφαλίζουν «υψηλές αποδόσεις».

Απόπειρες εξαπάτησης καταγράφονται συχνά-πυκνά και στη Λακωνία, κυρίως μέσω τηλεφωνικών κλήσεων από αγνώστους, που επιχειρούν να αντλήσουν προσωπικά δεδομένα, όπως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών, στην προσπάθειά τους να αποσπάσουν με δόλιο τρόπο χρηματικά ποσά. Στο πρόσφατο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί και οι γνωστοί ισχυρισμοί περί δήθεν «τροχαίων», με τους απατεώνες να αξιώνουν χρήματα για να αποφευχθούν υποτιθέμενες περιπέτειες με τις Αρχές.

Ενδεικτικό των διαστάσεων του προβλήματος είναι περιστατικό που γνωστοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Σπάρτης χθες Πέμπτη (3/11): «Προσπάθεια εξαπάτησης καταγγέλλει συνάδελφος μας, καθώς συνέβη το εξής: ενημερώθηκε με κλήση στο σταθερό του τηλέφωνο, για επιστροφή χρημάτων από τον ΔΕΔΔΗΕ και του ζητήθηκε ΙΒΑΝ τράπεζας, προκειμένου αυτή να πραγματοποιηθεί. Ευτυχώς ο συνάδελφος ήταν υποψιασμένος και δεν ενέδωσε.

Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούν οι επιτήδειοι. Η κατάσταση έχει ξεφύγει. Μεγάλη προσοχή, μην δίνετε στοιχεία λογαριασμών και πάντα να ελέγχετε οποιαδήποτε πληροφορία», προειδοποιεί ο Εμπορικός Σύλλογος.

Σε ένα άλλο περιστατικό, που έλαβε γνώση ο «Λακωνικός Τύπος», επαγγελματίας της Σπάρτης δέχθηκε κλήση τάχα από άλλη επιχείρηση της περιοχής, που του ζητούσε την παροχή υπηρεσιών. Μάλιστα, το άτομο που βρισκόταν στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής θέλησε να «δελεάσει» τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, ζητώντας του τον αριθμό IBAN, με πρόσχημα την προκαταβολή του αντιτίμου της εργασίας του. Και σε αυτή την περίπτωση, ο υποψιασμένος επιχειρηματίας προβληματίστηκε και, αφού διαπίστωσε ότι το τηλεφώνημα στο όνομα της εταιρείας που αιτήθηκε την προσφορά έργου ήταν «μαϊμού», απέφυγε μία βέβαιη οδυνηρή εξέλιξη στον τραπεζικό του λογαριασμό.

Εκστρατεία της ΕΛΑΣ
Στο πλαίσιο της παραβατικότητας αυτού του τύπου, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Πελοποννήσου και η Διεύθυνση Αστυνομίας Αρκαδίας διοργάνωσαν την Τετάρτη 2/11 στο Αποστολοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρίπολης, ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Απάτες σε βάρος των πολιτών – Τεχνάσματα – Πρόληψη & Προστασία».

Κατά την έναρξη της εκδήλωσης, ο Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Πελοποννήσου, Ταξίαρχος Παναγιώτης Πούπουζας, καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και επεσήμανε ότι το Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας στοχεύει στην ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, σε όλες τις κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες, οι οποίες μπορούν να πέσουν θύματα απάτης και να χάσουν μέσα σε λίγα λεπτά τους κόπους μιας ζωής. Επίσης, χαιρετισμό απεύθυνε και ο δήμαρχος Τρίπολης, Κωνσταντίνος Τζιούμης.

Ακολούθησαν εισηγήσεις από τον διοικητή του Τμήματος Ασφάλειας Τρίπολης, Αστυνόμο Α’ Βασίλειο Ανδρικόπουλο, τον Αστυνόμο Β’ Χρήστο-Παναγιώτη Μπάλο του Τμήματος Ασφάλειας Τρίπολης και τον Πολύβιο Αγγελόπουλο, δικηγόρο κι εκπρόσωπο του Δικηγορικού Συλλόγου Τρίπολης.

Στόχος της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα προσχήματα και τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι, προκειμένου να τους εξαπατήσουν, η παράθεση χρήσιμων συμβουλών για την αποφυγή εξαπάτησης τους, ενώ δόθηκαν και νομικές οδηγίες σε περίπτωση απάτης.

Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Πελοποννήσου υπογραμμίζει πως «θα συνεχίσει και στο μέλλον να αναλαμβάνει παρόμοιες δράσεις που αναδεικνύουν τον ουσιαστικό ρόλο της Ελληνικής Αστυνομίας, με στόχο την ανάπτυξη διαύλου άμεσης και διαρκούς επικοινωνίας με τους πολίτες».

Συμβουλές των τραπεζών
Στο πλαίσιο της αποφυγής εξαπάτησης, η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ), που συμμετέχει από το περασμένο έτος στην καμπάνια ενημέρωσης κατά της ηλεκτρονικής απάτης, επικαιροποίησε στην ιστοσελίδα της την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις αναφορικά με τις τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις».

Μερικές από αυτές είναι:

Ερώτηση: Πρόσφατα δέχομαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή ακόμη και emails/SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί μου ισχυρίζονται ότι καλούν σχετικά με επιδόματα Power Pass ή Fuel Pass ή την φορολοταρία ή για την επιστροφή φόρου, κ.λπ.. Μάλιστα ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΠΕΚΑ, του ΟΑΕΔ, κ.λπ. και μου ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς μου λογαριασμούς. Δεν πίστεψα αυτούς που μου τηλεφώνησαν ούτε έκανα κλικ στους συνδέσμους που ήταν μέσα στα emails και στα SMS, και δεν έδωσα κανένα στοιχείο μου. Καλά έκανα;
Απάντηση: Ναι, πολύ καλά έκανες. Πρόκειται για προσπάθειες εξαπάτησης. Αν συνέχιζες θα σου ζητούσε τους κωδικούς σύνδεσής σου στο e-Banking και θα προσπαθούσε ο απατεώνας να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Θα πρέπει να είσαι εξαιρετικά καχύποπτος και να μην αποκαλύπτεις ποτέ τους κωδικούς σου στο e-Βanking ή τα στοιχεία της κάρτας σου ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP).

Ερώτηση: Τις τελευταίες ημέρες έχω λάβει αρκετά e-mails και SMS. Στα μηνύματα αυτά η «τράπεζα» μου αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα μου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα μου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και με προτρέπουν να ακολουθήσω αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά και για να ξεμπλοκάρω την πρόσβασή μου.
Απάντηση: Τα μηνύματα αυτά ΔΕΝ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ από την τράπεζά σας (μάλιστα κάποιες φορές φαίνεται να τα στέλνει τράπεζα με την οποία δεν διατηρείτε καν συνεργασία). Είναι μηνύματα απατηλά (phishing) και αποσκοπούν στο να σας ξεγελάσουν ώστε να καταχωρήσετε σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας σας τους κωδικούς σας πρόσβασης στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας σας αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Η απάντηση σε όλες αυτές τις κακόβουλες προσπάθειες είναι μια και απλή. Ποτέ δεν δίνουμε προσωπικά μας στοιχεία σε κανέναν που μας τα ζητάει. Η Τράπεζά σας ποτέ δεν θα σας ζητήσει κάτι τέτοιο.