Αρχική Eπικαιρότητα Ταγαράς – Καστέλι: σε 2 μήνες ανάδοχος για το σχέδιο πόλης (ΕΠΣ)...

Ταγαράς – Καστέλι: σε 2 μήνες ανάδοχος για το σχέδιο πόλης (ΕΠΣ) στο νέο διεθνές Αεροδρόμιο της Κρήτης

Σημαντικές ειδήσεις έκρυβε η απάντηση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκου Ταγαρά σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΚΙΝΑΛ Βασίλη Κεγκέρογλου.

Λόγω εντοπιότητας, ο κ. Κεγκέρογλου έχει καταθέσει τα τελευταία χρόνια σωρεία ερωτήσεων τόσο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κισσάμου Ηρακλείου όσο και για τον ορθολογικό χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής που θα έπρεπε να προηγείται ή τουλάχιστον να συμβαδίζει με το μεγάλο έργο. Για αυτόν τον λόγο ζήτησε να μάθει από το ΥΠΕΝ πότε ακριβώς θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός, με την εκπόνηση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, για ολόκληρο τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο.

Και η απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού Νίκου Ταγαρά έκρυβε ειδήσεις με ενδιαφέρον όχι μόνο για την τοπική κοινωνία αλλά ευρύτερα για τις επενδύσεις στο νησί.

Γιατί από τη μία πλευρά το αεροδρόμιο θα είναι μεγάλο και διεθνές, με τις ανάγκες που μια τέτοια υποδομή έχει για υποστήριξη, και από την άλλη οι επενδύσεις και οι αγωροπωλησίες ακινήτων στην περιοχή προβλέπονται και πολλές και μεγάλες. Ήδη μάλιστα, ανέφερε ο κ. Κεγκέρογλου, έχουν ξεκινήσει. Θυμίζουμε επίσης ότι το αεροδρόμιο θα συνδέεται και με τον υπό κατασκευή ΒΟΑΚ με νέο οδικό άξονα. Προϋπόθεση, ωστόσο, για να γίνουν όλα αυτά νόμιμα, μελετημένα και σοβαρά, είναι να υπάρξει συγκεκριμένος πολεοδομικός σχεδιασμός, τουλάχιστον με χρήσεις γης, σε όλη την περιοχή.

Και αυτό ανακοίνωσε, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, στη Βουλή, ο Νίκος Ταγαράς!

Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, όπως σχέδιο πόλης, όχι μόνο για το αεροδρόμιο αλλά για όλο το δήμο

Όπως έχει γνωστό αλλά δεν έχει αναδειχθεί ιδιαιτέρως στα ΜΜΕ, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποφάσισε πέρυσι, ενόψει των εγκαινίων των εργασιών κατασκευής του νέου αεροδρομίου, που έχει αναλάβει (μαζί με τη λειτουργία του) η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  – GMR Airports, να μην περιμένει την εκπόνηση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου για όλον τον Δήμο, που ίσως έπαιρνε 2-4 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Έτσι θα προχωρήσει με εξπρες διαδικασίες σε εκπόνηση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, για την ολοκλήρωση του ανώτερου πολεοδομικού σχεδιασμού σε όλη την περιοχή του Δήμου Μίνωα Πεδιάδας.

Σύμφωνα με τις τροποποιήσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας, δεν υπάρχουν πλέον «σχέδια πόλης» ή ΓΠΣ ή ΣΧΟΑΑΠ ή άλλα τέτοια εργαλεία, και χρησιμοποιούνται πλέον μόνο δύο όροι: ΤΠΣ (τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο) για την κανονική διαδικασία και Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) για την εξπρές διαδικασία.

Σημειώνεται ότι ο Δήμος Μίνωα Πεδιάδας έχει κυρίως μικρούς οικισμούς και όχι μεγάλες πόλεις, είναι κυρίως αγροτικός, πεδινός και ημι-ορεινός και στην πλειοψηφία τους οι εκτάσεις είναι εκτός σχεδίου ακόμη.

Υπενθυμίζεται ότι τα ΕΠΣ χρησιμοποιούνται σε μεγάλες ή σημαντικές επενδύσεις (πχ Ιτανός Γαία της Μονής Τοπλού στην Κρήτη) ή σε περιπτώσεις ιδιαίτερων αναγκών (όπως το Μάτι και η Ελαφόνησος), προκειμένου να ολοκληρωθούν πιο γρήγορα, με σύντομες διαδικασίες, τα στάδια εγκρίσεων που απαιτούνται για τον σχεδιασμό.

Μάλιστα το ΥΠΕΝ έχει ήδη διασφαλίσει τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου ΕΠΣ του Δημου Μίνωα Πεδιάδας από το Πράσινο Ταμείο με το ποσό των ύψους 500.000 Ευρώ, ενώ έχει δημοσιευθεί από τον Αύγουστο του 2019 η απόφαση για την εκκίνηση των διαδικασιών εκπόνησης από το Υπουργείο.

Η είδηση που έδωσε ο Νίκος Ταγαράς είναι ότι η ώρα της πράξης έφτασε!

Ο Δήμος Μίνωα Πεδιάδας (με λεπτή κόκκινη γραμμή) στο νομό Ηρακλείου στην Κρήτη, όπως μεφανίζεται στο δορυφορικό χάρτη της υπηρεσίας Google maps. Σημειωμένη με κόκινο βέλος η περιοχή του αεροδρομίου Καστελίου
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Το χρονοδιάγραμμα για το νέο σχέδιο πόλης σε ολόκληρο το δήμο Μίνωα Πεδιάδας

Συγκεκριμένα ο αρμόδιος υφυπουργός, αρμόδιος και για τη Χωροταξία και για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, σημείωσε ότι το Υπουργείο ολοκληρώνει αυτές τις ημέρες τις διαδικασίες σύνταξης του Φακέλου του Διαγωνισμού, με τις τεχνικές προδιαγραφές, τα τεύχη δημοπράτησης κλπ. για το έργο της εκπόνησης των μελετών του ΕΧΣ που εν τέλει θα εγκρίνει το ΥΠΕΝ.

Ο Νίκος Ταγαράς όμως έδωσε και χρονοδιάγραμμα.

Όπως ανέφερε, η διενέργεια του διαγωνισμού θα γίνει μέσα στον Απρίλιο, στα τέλη του μήνα.

Και αν όλα πάνε καλά, η εκτίμηση των υπηρεσιών είναι ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα του διαγωνισμού και ανάδοχος μέχρι τα τέλη Μαΐου, σε δύο μήνες από τώρα.

Ακόμη και αν υπάρξουν προβλήματα, ή ενστάσεις κλπ από τους συμμετέχοντες, το ΥΠΕΝ ευελπιστεί ότι το χρονοδιάγραμμα δεν θα εκτραπεί πολύ.

Σύμφωνα με τον Νίκο Ταγαρά, το καλοκαίρι του 2022, μέσα σε έναν χρόνο, θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη του Εδικού Χωρικού Σχεδίου και η σύνταξη του απαραίτητου Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που θα αποσταλεί προς γνωμοδότηση στο ΣτΕ, ώστε αμέσως μετά να ακολουθήσει η έκδοση του επίσημου ΠΔ.

Με βάση την εμπειρία από άλλες αντίστοιχες διαδικασίες, είναι εφικτό να έχουν τελειώσει όλα τα στάδια εντός του 2022 και να υπάρχουν έτσι για πρώτη φορά στην περιοχή και πριν την ολοκλήρωση του αεροδρομίου θεσμοθετημένες και συγκεκριμένες χρήσεις γης, με προβλεπόμενες και απαγορευμένες δραστηριότητες, οριοθετήσεις υδατορεμάτων, καθορισμούς κοινόχρηστων χώρων κλπ για ολόκληρο τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας.

Η είδηση κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική καθώς είναι λογικό πολλοί μικροί και μεγάλοι επενδυτές να θέλουν να τοποθετηθούν σε γη πέριξ του νέου αεροδρομίου και των οδικών αξόνων (υφιστάμενων και νέων) της περιοχής, ώστε να εκμεταλλευτούν μια ώρα αρχύτερα την αλλαγή που θα φέρει ένα τέτοιο μεγάλο έργο, με μοιραία επίπτωση τη σύγκρουση υφιστάμενων με νέες χρήσεις γης αλλά και ανάγκη την προστασία περιοχών από την άναρχη ανάπτυξη.

Μέσω της εκπόνησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το Δήμο Μινώα Πεδιάδας το ΥΠΕΝ θέλει να προχωρήσει όχι μόνο την πολεοδομική οργάνωση και τον καθορισμό χρήσεων γης του Δήμου, αλλά, όπως συχνά αναφέρεται σε υπηρεσιακά και πολιτικά κείμενα του Υπουργείου, να διασφαλίσει την άρτια διαμόρφωση, την ορθολογική ανάπτυξη και την προστασία του οικιστικού, του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στην Κρήτη, αφήνοντας ένα σπουδαίο κληρόδοτημα για τις επόμενες γενεές. Το ΕΠΣ, σημειώνουν πηγές του ΥΠΕΝ, θα συμβάλλει σημαντικά στον ορθολογικό σχεδιασμό του μέλλοντος και στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής, στην ενίσχυση του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στην αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει όχι μόνο να διασφαλίσει αλλά και να μεγιστοποιήσει τα αναπτυξιακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά αυτά οφέλη από αυτή τη μεγάλης κλίμακας παρέμβαση.